dimarts, 24 de desembre del 2013

Habilitats lingüístiques (parlar i escoltar)




Per concloure aquest tema de les habilitats lingüístiques, parlarem de lues últimes que ens falten. La primera d'elles serà la de escoltar i tot seguit la de parlar.

Què és escoltar?

És compendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un discurs o missatge pronunciat oralment.
Alhora de escoltar, aquesta acció ens requereix sis implicacions, que són les següents:

1. Demana un paper actiu i participatiu
2. Respecte per l'emissor i les seves idees
3. Ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre
4. Sap descobrir els objectius i proposits de l'orador 
5. Sap descobrir les idees principals del missatge 
6. Sap reaccionar al missatge i parlar si cal, quan acaba l'orador



Què és parlar?

Parlar és, expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

Per poder treballar millor aquesta habilitat lingüística, vem llegir un llibre anomenat "Com parlar bé en públic", el qual tracta sobre el tema de la parla. 


El autor del llibre ens explica els diferents processos els quals hem de seguir alhora de parlar en públic, també ens explica com ha de ser la posició del cos, el to de la veu, la interacció amb el públic, etc. 
Per exemple, ens diu que és important tenir en compte a qui ens dirigim per escollir un tipus de vocabulari o un altre. També fa menció de la importancia que té fer-se un guio i portar-lo preparat, per tal de tenir més confiança i aixì poder superar la por amb més facilitat. No només això, també ens explica diferentes tècniques per dur a terme aquest guio, la informació que hem de seleccionar, com hem de anunciar-la, en forma de gràfica? o amb un exemple?. 
Un altre punt molt important, és el de la interacció amb el públic, ser empatics amb ell, captar el que ens transmt, que el públic es senti agust amb nosaltres. Això ho podem aconseguir amb la nostre forma de mourens, de la posició de les mans, de parlar amb un somriure i siguent expresius. 

Aquestes són només algunes de les tècniques que ens ensenya l'autor d'aquest llibre i que tenen relació amb el tema que ens interessa. Aquest llibre el tractar en forma de treball escrit,  el qual haviem de anar resumint cada capítol de una forma que fos clara per a nosaltres.



Reflexionant sobre aquestes dues habilitas esmenades anteriorment, crec que són fonamentals per a tothom però més especialment per a futurs mestres com nosaltres. Un mestre estara sempre davant d'un públic, ja siguin alumnes com pares i ha de saber interactuar amb ells, es pot trobar en molts casos diferents i complexos però sempre ha de buscar una solució equitativa per als bandols. Això ens porta a pensar que ha de tenir unes certes habilitats socials desenvolupades.
I en el altre punt, el de escoltar, també és igual d'important. Una de les coses més bàsiques que t'ensenyen quan tractes amb nens, és el fet d'escoltar-los, entendre les seves preocupacions, que segurament seran no m'agrada el peix o no tinc pilota per jugar a futbol, però hem de entendre que és normal. Contra més grans ens fem, les preocupacions i problmes augmenten amb nosaltres, això no vol dir que no haguem de fer cas a el que ens diu l'infant. 
Com he dit és molt important que un bon mestre tingui aquestes dues habilitas desenvolupades i les domini ja que podriem dir que és una eina que farem servir al dia a dia.



Per finalitzar aquesta entrada de blog, ús deixo aquest vídeo d'una professora que ens parla sobre la importància de parlar i escoltar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada