dimarts, 24 de desembre del 2013

Habilitats lingüístiques (llegir i escriure)



Durant el semestre, a COED, hem treballet diversos temes que anirem veien a continuació. Com que això és un blog i com és evident, el primer que fareu els lector és llegir, m'agradaria començar amb aquest concepte.

La primera habilitat lingüística que treballarem serà la de llegir.

Què és llegir? 

Segurament la majoria de persones diran que saben llegir perquè ells poden dona so a els diferènts signes que es troben dibuixats a un full. Però això no vol dir que estiguem llegint.

Llegir és més que això, llegir és, el procés amb el qual es comprèn un text escrit
Segons la Isabel Solé, alhora de llegir hi ha quatre implicacions. Aquestes són les següents:

1. Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. El significat que té un escrit per a quí el llegeix, no és una rèplica del significat que l'autor va voler donar-li, sinó que és una construcció pròpia que implica el text, els coneixements previs i els objectius amb que s'enfronta. 
Llegir ha de tenir un significat per a nosaltres

2. Llegir és aconseguir un objectiu, llegim per alguna finalitat, l'objectiu guia la laectura. Els objectius poden ser molts i variats. L'objectiu determina el tipus de lectura, les seves estratègies i el control que exercim sobre la lectura. 
L'objectiu condicinarà la lectura 

3. És un procés d'interacció entre quí llegeix i el text. Quí llegeiz ha de fer seu el text relacionant-lo amb allo que sap i ha d'adaptar-se al text, transformant els seus coneixements previs. 
Lectura condicionada pels coneixements previs

4. És un procés de predicció i inferència continú, qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentres va llegint. Ho fa a partir d'algun element del text, dels seus coneixements i interessos. A mesura que va llegint, va verificant o refutant aquestes hipòtesis i si cal en formula de noves.  
Abans de començar ja estem condicionats


Tot seguit veurem la segona habilitat lingüística, es tracta de la d'escriure.

Què és escriure?

Podem dir que, ecriure és el procés a traves el qual es produeix un text escrit significatiu. És po agrupar en tres aspectes, cada un d'ells amb les seves característiques pròpies.

1. Aspectes formals, són tots els que fan refrència a la cal·ligrafia, relació so-grafia i disposició en l'espai

2. Aspectes lingüístics, són la morfologia, lexicològics, sintàctics i semàntics

3. Aspectes disursius, són el tipus de text, el procés (planificar, redactar i revisar) i les característiques del text. Dintre les característiques del text trobem: coherència, adequació, correcció, cohesió i el repertori




A continuació veurem diferents tipus de text que hem treballat a l'aula, aquest tipus de text estan relacions amb les dues habilitats lingüistiques que he explicat anteriorment.
En aquest textos que estan a continuació podem aplicar els conceptes anteriors. Les interpretacions que farem cada persona dependran dels nostres coneixements previs que tinguem, de l'interès que ens transmeti el text, de les ganes amb el que estiguem llegint aix`ara mateix. No us sonen aqust factors? Són els que em treballat en la primera habilitat lingüística, la de llegir. 
Pel que fa referència a la segona habilitat lingüística, podrem observar diferents tipus d'escritura, una més antiga i per tant amb un vocabulari més complext, el qual ens demanarà més atenció o bé l'estructura amb la que estigui redactat aquest text. 

La poesia:

“CANÇÓ MANYAGA” Clementina Arderiu

Si una dolça feblesa m'escau,

jo diré com em plauen les roses;

si una dolça feblesa m'escau,

jo ho diria si goses no goses.

Com l'infant que ja sap que és petit

i se'n val amb ingènua malícia;

que ara em sento el voler arraulit,

pres tot ell d'un desig de carícia.

I seré una doneta només,

tota plena de planys i de noses,

i quan vingui l'amat amb son bes

li diré com em plauen les roses.


Cançó:


Em               C
Menorca és la seva terra,
   D          C
On ella jugava quan era una nena
Em              C
Nits d’estiu
 D               C
On la llum de la lluna il·lumina la sorra
Em             C
Favaritx et guia,
D                C
invisible cadena que et lliga a la vida
Em              C
Deixant endarrere
D                      C
L’estimada terra que et va veure creixer
Am - Am4 - Am - Asus2 / Am - Am4 - Am - Asus2
C                                  D
 Menorca és “sa” mare... I Barcelona la germana
No tinguis por, a créixer
La terra corre per les teves venes
Somriu i anyora
Que una mare mai et deixa
La nena que, jugava,
Ha canviat la sorra per ser mestre
La illa està dormida
Esperant la tornada de la seva filla.
Am - Am4 - Am - Asus2 / Am - Am4 - Am - Asus2
C                                  D
 Menorca és “sa” mare... I Barcelona la germana



Per acabar aquesta entrada, ús deixo un link d'una pàgina web on precisament es parla sobre aquestes dues habilitats, la d'esciure i la de llegir.
Les explicacions són una mica més amplies i ademés hi ha l'aplicació a l'aula. Espero que ús sigui d'utilitat.













Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada